Constitució i estatuts

El primer dia a Sant Aniol

Des dels primers anys de la dècada dels anys 2000 que l’ASSOCIACIÓ TERRA ASPRA DE MONTAGUT, el GRUP EXCURSIONISTA DE SANT LLORENÇ DE CERDANS i el CENTRE EXCURSIONISTA DE BANYOLES treballem conjuntament per organitzar l’Aplec de Sant Aniol d’Aguja i mantenir l’entorn de l’ermita i de l’antic refugi. Per tant, a part de la llarga tradició de cada entitat a Sant Aniol, ja podem dir que fa anys que fem pinya. Ara ens hem hagut de  constituir oficialment amb la intenció que així serà més fàcil d’organitzar-nos en el camí cap a  aconseguir les nostres finalitats.

El passat 16 d’octubre del 2010  va tenir lloc una reunió de les tres entitats al local social de Montagut. Allà vam donar forma als estatuts i es va quedar que cada entitat escolliria els seus tres  representants i formarien una junta directiva de 9 persones. Durant les setmanes posteriors es va treballar per tenir-ho tot a punt per la constitució oficial programada pel 20 de novembre.

De bon grat direm que hem tingut l’assessorament de Joan Lleal de “Advocats Lleal- Tulsà” , que de manera voluntària ens ha revisat els Estatuts i ens ha marcat els passos oficials a seguir. Una ullada d’un professional en la matèria és molt necessària en aquests temes que per a nosaltres són desconeguts. Cal deixar constància, doncs, del nostre agraïment a Joan Lleal.

El passat dissabte dia 20 de novembre es va constituir oficialment l’ASSOCIACIÓ D’AMICS DE SANT ANIOL D’AGUJA.

Aquest acte de constitució va tenir lloc al mateix indret de Sant Aniol.

El punt de trobada va ser davant l’església de Montagut. Concretament a la fleca que els de Banyoles anomenem Ca la Nita i els de Montagut Can Biel. Allà ens vam anar aplegant gent de les tres entitats. Pastes dolces de tota mena acompanyades d’algun petit de barreja feien la tertúlia més engrescadora.  El trajecte en cotxe va ser fins al començament del camí per anar a Sant Aniol. A peu pel camí del Gomarell observàrem alguns desperfectes provocats per les riuades de mitjans d’octubre. Es va fer parada al Molí de Sant Aniol. En aquells moments feien quatre gotes de pluja i sota el paraigües es va fer una explicació i lectura de textos per recordar els seus antics habitants i la seva relació amb la gent del Centre Excursionista de Banyoles des de l’any 1956 , quan els banyolins ja van rehabilitar l’antiga rectoria com a refugi per a excursionistes.

Ens trobem al molí de Sant Aniol. Aquesta fou l’última casa habitada de la vall. A la dècada dels anys 60 del segle passat es va deixar de viure-hi permanentment. Avui un entranyable record per a en Miquel Oliva, en Miquel del Molí, que aviat farà un any que ens va deixar. Home enginyós i de mil oficis; moliner, cabrer, vaquer, carboner, contrabandista, serrador, brescava mel, i un llarg etc. Avui ens cal recordar que  també fou el guarda del refugi de Sant Aniol. El Molí fou un establiment de suport al refugi perquè donava servei de botiga, hostal… La gent del Molí va anar a viure a Montagut i durant molts temps en Miquel hi pujava els caps de setmana per fer les tasques de guarda. Després de molts anys i, amb tota la raó del món, se’n va cansar a causa de la gent brètola que pujava per aquestes contrades cap a la dècada dels 70.

En Miquel i la Maria, la seva esposa, i tanta altra gent que va fer vida per l’Alta Garrotxa, van  escriure la seva vida sobre la  terra que trepitjaven. Només cal saber observar-la. Els camins, les parets seques, les fonts, les cases…

L’any 1956, per la diada de l’aplec, va passar una cosa que no passa mai a Sant Aniol… va ploure! Uns quants membres del Centre Excursionista de Banyoles que hi eren presents van aixoplugar-se dins l’antiga rectoria i se’ls va acudir de rehabilitar-la com a refugi per a excursionistes.

Poques setmanes després tornen a Sant Aniol per fer una reunió. Igual que avui nosaltres. I sabeu on van fer la reunió? Aquí dins la casa del Molí. A prop d’on som nosaltres. Per això ens calia venir aquí per constituir-nos. Per recordar la història.  L’Anton Prat ens va deixar constància escrita d’aquella reunió :

“ Reunió del Centre a l’ombra del Molí de Sant Aniol. Les il·lusions i les idees poc concretes amb el temps han anat prenent forma. La decisió es pren, segur tothom de no tornar enrera. L’entusiasme no és pas sols de la Junta. Tot el Centre en pes hi participa. La labor no és pas fàcil. Ara és un projecte, però amb decisió i voluntat tot arriba, i el refugi de Sant Aniol es convertirà en realitat”

I quan parla dels preparatius, anomena : “A Sant Aniol no podíem comptar més que amb l’aigua del riu i la bona voluntat, també abundant, dels nostres amics del Molí, però res més.”

Tot seguit es va acabar d’arribar a Sant Aniol. Teníem dit que estàvem de festa i que no tocava treballar. Però tan bon punt s’hi va arribar la gent es va escampar de mala manera. Els uns cap a arreglar la font que no raja, els altres a enfilar-se al campanar perquè la campana no toca i a treure els rocs que tira la gent inconscient per tocar la campana, cosa que  provoca la trencadissa d’alguna teula i que per tant es va haver d’enganxar. Un altre grup ajudava el cuiner i tota una taula  va quedar plena de plates amb pebrots, ceba, tomata, trossets de carn…

Feia fred, vent i estava núvol. Una dia trist i rúfol que ens recordà que s’acostava l’hivern. Això ens va fer decidir d’encauar-nos dins de l’ermita. Finalment la gent es va relaxar una mica i ja es va poder concentrar amb el que realment havia anat a fer. Es van explicar els Estatuts, es van anomenar els components de la Junta Directiva i també els que es feien Amics-Col·laboradors des del primer dia. El mateix dia es va aconseguir una llista inicial de 62 Amics-Col·laboradors que pagaran una quota mòdica de 10 euros cada any. A Sant Aniol érem 30 participants però hi va haver gent a qui li va ser impossible venir i ens va fer arribar les seves dades perquè l’incloguéssim a la llista inicial. Tot un detall.  L’Associació considera un èxit haver aconseguit aquesta xifra d’Amics-Col·laboradors en un sol dia, sobretot pel fet de saber que hi ha gent que comparteix les seves finalitats i els fa costat.

Els representants de cada entitat van signar els Estatuts i les actes de constitució a la mateixa taula on feia una estona hi havia aquell bé de Déu de queviures

En aquells moments ja feien xup-xup dins la paella deixant aires deliciosos de sofregit que es barrejaven amb l’aroma del pastís .Tot plegat ens impacientava per acabar les signatures i dinar d’una vegada. No n’hi havia prou que les gosses, les nostres mascotes, juguessin felices pel recinte, un liró amb molta calma resseguia les parets de l’interior tot mirant-nos sorprès pels nostres flaixos. Potser tampoc es va voler perdre aquell moment històric… Encara algú afegeix que s’esqueia en el dia de l’aniversari de la mort de Franco. Sempre fa mal d’orelles sentir aquest nom i més en un lloc com a Sant Aniol. Acabem preguntant-nos si realment l’efemèride és una bona coincidència o no.

El menú del dinar va ser el següent: plat d’arròs aniolenc fet per en Marc, com sempre, botifarra de Montagut a la brasa, torrons casolans fets per Joan Coll i cafè i licors (ratafia, paxaran). Cantades de sobretaula amb repertori de tota mena (la Garrafa, el xum-lalai, Sant Marçal i Juan Charrasqueado).

Tota una festa per una diada històrica.

A la tarda el cel es va asserenar totalment i encara vam poder veure la llum del sol com il·luminava just el cim del puig del Brull. De tornada , i des de la Muntada, gaudírem de veure la lluna plena com sortia ben a prop del Bassegoda. Grossa i platejada, perfectament rodona. Allà hi viatgen els nostres desitjos. Llarga vida als Amics de Sant Aniol!!!. La diada va ser  rodona i desitgem que els nostres projectes acabin, un dia o altre, rodons i lluents com la mateixa lluna plena, d’aquell 20 de novembre de 2010.

Quim Oliver Tarradas “Xari”

AMICS DE SANT ANIOL D’AGUJA

Quatre coses formals de l’Associació

La nova Associació és un model d’Associació d’Associacions. En aquest cas la formen tres socis: Terra Aspra- C.E. Banyoles- Peu Alegre. A l’Assemblea general tindran el dret d’un vot per Entitat. Cada entitat té el mateix nombre de representants a la Junta Directiva. Es va triar un nombre de tres per entitat perquè així sempre farem prou persones. Si bé això dóna certa comoditat també és veritat que, en aquest moments, no hem pogut encabir tota la gent que voldríem dins la Junta. Però això tampoc ha d’influir en el seu funcionament ja que tothom s’ha de sentir igualment de l’Associació. És per això que a sota dels membres de la Junta Directiva també fem la llista de la gent activa.

Junta Directiva dels Amics deSant Aniol d’Aguja

VOCAL : JOSEP CASALS MICALÓ

VOCAL: MARTA NONELL ROCHA

La figura d’Amic-Col·laborador

Ja hem dit més amunt que el dret a vot a l’Assemblea  queda restringit a les entitats que la formen. I el vot dins de la Junta directiva als mateixos membres que la formen.

L’Amic-Col·laborador, doncs, no té dret a vot. Almenys directament dins dels Amics de Sant Aniol. Sí que el té si és soci d’alguna de les Entitats que la formen, per mitjà de l’assemblea corresponent a cada entitat. Però tot això, de fet, compta poc perquè estem oberts a propostes i opinions de tothom, les quals les considerarem a l’hora de prendre decisions.

Però ens calia crear la figura d’Amic-Col·laborador per dues raons. Primer per tenir un mínim de fons monetari per fer front a les despeses que es presentin. Segon perquè també tenim la necessitat de saber que hi ha gent que ens dóna suport. A qui també li fa il·lusió els nostres objectius, que confia en nosaltres i no li fa res de col·laborar amb una quota anyal. Ja hem dit que som 62 Amics des del primer dia. Esperem que en les properes setmanes el nombre vagi creixent i sobretot fer una bona captació el proper aplec, que serà el 12 de juny.

Us transcrivim les finalitats de l’Associació d’Amics de Sant Aniol d’Aguja, extretes dels Estatuts (Article 2).

Les finalitats de l’associació són:

1. La unió d’esforços dels associats  per tal de recuperar el refugi per a excursionistes de Sant Aniol d’Aguja i també el seu entorn.

2. Vetllar pel manteniment del refugi per a excursionistes de Sant Aniol d’Aguja i del seu entorn.

3. Vetllar pel manteniment de l’ermita de Sant Aniol d’Aguja i del seu entorn.

4. Organitzar el tradicional “Aplec de Sant Aniol d’Aguja”, també conegut com “Aplec dels Francesos”, per tal de mantenir la cultura popular dels Països Catalans i també la germanor amb la gent de la Catalunya Nord.

5. Gestionar el refugi per a excursionistes de Sant Aniol d’Aguja.

6. Fer extensiu a tota la vall de Sant Aniol d’Aguja la recuperació i manteniment del patrimoni cultural, natural i arquitectònic.