PREPARACIÓ FASE D’OBRES 2019 i JORNADA D’HELICÒPTER (de debò!) A SANT ANIOL
PREPARACIÓ FASE D’OBRES 2019 i JORNADA D’HELICÒPTER (de debò!) A SANT ANIOL
Iniciar una nova fase d’obres, en principi, podria semblar fàcil però en realitat és molt més complex i, encara més, si s’ha de dur a terme a Sant Aniol d’Aguja. L’indret no és accessible amb vehicle i això dificulta moltíssim la preparació i execució de dits treballs. A més, cal tenir present que la vall d’Aguja es troba ubicada en zona PEIN i per tant, per poder garantir que els ocells puguin niar, està regulat per llei sobrevolar amb helicòpter limitant-lo a un temps concret. Hem de programar el transport aeri en funció de l’autorització corresponent. Tal vegada que aquest mitjà de transport és molt efectiu, s’ha de dir que encareix molt cada fase a executar, fent així molt més difícil obtenir els diners necessaris per la qual cosa calen molts més esforços i dedicació a la recerca d’ajuts tant a nivell econòmic com material. Amb tot això, cal sumar-hi que l’equip que dirigeix, coordina, busca recursos, etc. són persones voluntàries que dediquem bona part del temps lliure en les tasques abans esmentades malgrat no disposar de la plena dedicació que podria fer falta. Així que, tot això fa que cal rumiar-ho i anar-ho portant a terme amb molta antelació. I és clar, mentre s’estan fent totes aquestes tasques per la propera fase s’està executant la fase de l’any en curs. Són feines paral•leles que s’han d’anar compaginant i entre elles també les múltiples reunions de junta i de treball per tal que tot vagi el més bé possible i atenent els imprevistos que a tota obra sempre van sorgint.
Per poder portar a terme la fase d’obres d’aquest 2019, els tràmits ja es varen iniciar a primers de l’any passat demanant autorització per sobrevolar la zona la qual ens va arribar a l’estiu. El període de permís fou des de l’agost de 2018 fins a finals de gener 2019. A partir d’aquí, i amb la idea clara del que volíem fer, demanàrem totes i cadascuna de les llicències o autoritzacions corresponents. El retard en alguna autorització ha fet que no es pogués pujar una sèrie de materials. Ho deixarem per una propera ocasió. S’ha fet una bona campanya per recaptar donacions, tan dels amics-col•laboradors, com dels mecenatges d’empreses i particulars, sigui a nivell econòmic o com a aportació de material així com el suport de les administracions… i s’han aconseguit un seguit de materials i transports per realitzar aquesta fase. La preparació és complexa. Cal pensar en el més petit dels detalls. Qualsevol errada, descuit… pot retardar mig any l’obra. I cal calcular bé les necessitats. Una vegada comptats i adquirits els materials cal recollir-los i apilar-los a Sadernes o a la Muntada a punt de volar. Cal minimitzar els vols, per això cal fer paquets amb el pes màxim possible ( 1000kg) i deixar-ho tot ben estacat perquè qualsevol despreniment podria causar danys irreparables. També optimitzem molt els recursos econòmics. És molt important volar des de la Muntada per la reducció del temps del vol, ja que la distància és més curta. Però per això, cal un gran esforç i una bona col•laboració veïnal que amb els tractors(els camions no passen per la pista estreta) fan possible traslladar molts materials a la Muntada. Un cop tot preparat, ve el dia esperat. Enguany, el 26 de gener era el dia que teníem contractat l’helicòpter. Per realitzar l’operació cal un bon reguitzell de voluntaris ja que molts dels paquets una vegada arriben a St. Aniol cal entrar-los i per tant bracejar-los. N’arriba un, i si s’és capaç d’entrar-ho tot, al temps de fer un altre vol, et comporta que el següent el pots deixar al mateix lloc del que havia arribat abans. Quan això és possible es redueix la feina i l’esforç .
Fem un grup a Sadernes que després es desplaça a la Muntada mentre un nombre important ja puja a st. Aniol i s’espera. En no disposar de comunicació vol dir que tot es fa una mica a cegues. No saps si l’helicòpter ha tingut cap imprevist. Desconeixes si ja ha arribat, quan pujarà, quan pararà a emplenar combustible…i a més, no et pots comunicar de manera directa, ni prèviament has pogut parlar amb el pilot per consensuar detalls i les maniobres. Apareix de sobte l’helicòpter i decideixes on col•loques el primer paquet segons la previsió anteriorment programada. I així successivament durant gairebé 4 hores de vol. En total 41 viatges d’uns 4 minuts cadascun. Que és el reduït temps que tenim per retirar una càrrega i deixar lloc pel proper. A signes i gestos, aconseguim amb èxit fer totes les maniobres les quals es compliquen al fet d’aprofitar els viatges de retorn per baixar materials ja en desús com són part de la bastida, restes de materials ja no utilitzables (teules, revoltons…) així com big-bags de runes, el destí final de les quals, serà arribar a l’abocador corresponent.
Una vegada acabada aquesta jornada, complexa i feixuga, cal deixar-ho tot ordenat i endreçat. Per altra banda, cal també endreçar i eliminar tot el que s’ha baixat per tal de deixar net la zona d’aparcament que s’ha utilitzat a Sadernes i a la Muntada.
Ja amb els materials a lloc, i sabent les feines a fer, cal organitzar-se per poder portar a terme la fase d’obres i poder anar escurçant la distància per arribar a la fi del tant esperat i desitjat projecte.
La complexitat de les obres a st. Aniol es un veritable “puzle” on cal que totes i cadascuna de les peces hi siguin i a més, al moment just i necessari. Això sí, al final i malgrat l’elevat cost que comporta el lloguer d’un helicòpter, veus que s’ha pujat més de quaranta tones de materials diversos i això voldrà dir que es podrà fer una bona empenta d’obres. Un avenç més que, orgullosament, podem presumir any rere any ja que la millora és ben visible.
Malgrat tenir clar que aquestes obres són molt més costoses i complexes per la seva situació geogràfica, estem contents de la seva execució i per aquest motiu volem aprofitar aquestes línies per conscienciar a tothom del que representa i el que cal fer per portar a terme cada fase d’obres. Així mateix, agrair molt sincerament a tots els col•laboradors que amb el vostre granet ho feu possible. Uns col•laboradors que va des dels que ens doneu una quota anual mínima de 10€, fins els que ens faciliteu transport de materials, els que ens doneu materials, els que feu aportacions de mecenatge (empreses i particulars), les ajudes de les diferents administracions …i els que feu de voluntaris en jornades de treball, de preparació de materials…o els que pugeu un saquet de sorra perquè de saquet a saquet omplim big-bags i això també és un estalvi important. Actualment ja portem unes 140 tones de material pujats a mà des del 2012, cosa que suposa un estalvi important d’helicòpter que s’ha pogut destinar a obres.
De mica en mica, veiem que el projecte va arribant a la seva fi. Ara més que mai cal fer el sobre esforç per finalitzar-lo i poder-lo posar en funcionament i per tant, al gaudi de tanta i tanta gent que transcorre per aquests verals durant l’any. Ara seria un gravíssim error no poder-lo acabar. Per això us demanem, una vegada més, que continueu aportant el vostre granet i junts, ho farem possible. Nosaltres estem disposats a continuar dedicant esforç per encaixar les peces perquè tot vagi com ha que anar. Anem a la bona direcció i veiem la llum. Som-hi doncs. Ben aviat serà una realitat.
AMICS DE SANT ANIOL D’AGUJA
Comments are currently closed.